Dieta w ciąży – jak powinna wyglądać?

Dieta w ciąży – jak powinna wyglądać?

24 października 2017 Wyłącz przez Wiktor
pola.power.edu.pl okulista częstochowa prywatnie

Przyszła mama musi zwracać szczególną uwagę na spożywane przez siebie pokarmy, bowiem nie odpowiada już wyłącznie za siebie, ale i za dziecko, które niebawem przyjdzie na świat. Jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że kobieta w ciąży po prostu musi jeść za dwoje. To prawda, że przyszłe mamy mają zwiększony apetyt, ale nadmierne objadanie się nie jest wcale wskazane. Zasady żywienia dla kobiet w ciąży są w miarę proste. Nawet zapotrzebowanie kaloryczne nie wzrasta gwałtownie. W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie na kalorie nie ulega zmianie, a w kolejnych zwiększa się o 300 kalorii na dzień. Kobiety z prawidłową masą ciała (przed ciążą) mogą przybrać na wadze do 20% w stosunku do wcześniejszej wagi.

Dieta bogata w warzywa i owoce

Kobiety w cięży mają zwiększone zapotrzebowanie na różne witaminy i składniki mineralne, które zapewniają prawidłowy rozwój płodu. Bardzo ważna jest przede wszystkim witamina C, foliany oraz karetonoidy. Niezbędne jest zatem włączenie do diety odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Istotna jest także różnorodność spożywanych pokarmów! Warto wybierać różne warzywa i różne owoce i nie skupiać się tylko na tych wybranych. Warzywa są bogactwem błonnika, dlatego wiele osób spożywa je w postaci surowej. Surowe warzywa są jednak dość ciężkostrawne i mogą wywołać dolegliwości żołądkowe, dlatego, gdy zauważysz takie objawy u siebie – przestaw się na gotowanie warzyw na parze.

Węglowodany złożone i cukry proste

Węglowodany to główne paliwo energetyczne – zarówno dla kobiety w ciąży, jak i jej przyszłego dziecka.

Najzdrowsze są cukry złożone, które znajdziemy w produktach zbożowych, warzywach i owocach, kaszy i ryżu. Ale i cukry proste są potrzebne! Glukoza wpływa na prawidłowy rozwój płodu. Przyszła mama ma również różne zachcianki, takie jak słodycze. Nie musi ich całkowicie wykluczać, ale należy zachować umiar.

Mięso, ryby i owoce morza

Kobieta w ciąży powinna uwzględnić w swojej diecie również mięso – źródło żelaza. Może spożywać je codziennie, ale w niewielkich ilościach. Najlepiej wybrać mięso drobiowe.

Surowego mięsa i surowych ryb należy jednak unikać. Niewskazane są również wędzone ryby i wędliny, zawierające pochodne dymu wędzarniczego. Przyszłe mamy mogą jeść ryby, ale najlepiej, by były to tłuste gatunki, które nie kumulują metali ciężkich, takie jak śledzie.

Mleko i produkty nabiałowe

Nie ma potrzeby wykluczania mleka z diety kobiety ciężarnej. Chyba, że przyszła mama mleka nie toleruje. Mleko i przetwory mleczne powinny być uwzględnione w codziennym menu, ponieważ dostarczają dobrze wchłanianego wapnia i witaminy D..