Dieta w ciąży – jak powinna wyglądać?

Dieta w ciąży – jak powinna wyglądać?

24 października 2017 Wyłącz przez Wiktor
www.dobermann-adoracja.pl

Przyszła mama musi zwracać szczególną uwagę na spożywane przez siebie pokarmy, bowiem nie odpowiada już wyłącznie za siebie, ale i za dziecko, które niebawem przyjdzie na świat. Jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że kobieta w ciąży po prostu musi jeść za dwoje. To prawda, że przyszłe mamy mają zwiększony apetyt, ale nadmierne objadanie się nie jest wcale wskazane. Zasady żywienia dla kobiet w ciąży są w miarę proste. Nawet zapotrzebowanie kaloryczne nie wzrasta gwałtownie. W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie na kalorie nie ulega zmianie, a w kolejnych zwiększa się o 300 kalorii na dzień. Kobiety z prawidłową masą ciała (przed ciążą) mogą przybrać na wadze do 20% w stosunku do wcześniejszej wagi.

Dieta bogata w warzywa i owoce

Kobiety w cięży mają zwiększone zapotrzebowanie na różne witaminy i składniki mineralne, które zapewniają prawidłowy rozwój płodu. Bardzo ważna jest przede wszystkim witamina C, foliany oraz karetonoidy. Niezbędne jest zatem włączenie do diety odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Istotna jest także różnorodność spożywanych pokarmów! Warto wybierać różne warzywa i różne owoce i nie skupiać się tylko na tych wybranych. Warzywa są bogactwem błonnika, dlatego wiele osób spożywa je w postaci surowej. Surowe warzywa są jednak dość ciężkostrawne i mogą wywołać dolegliwości żołądkowe, dlatego, gdy zauważysz takie objawy u siebie – przestaw się na gotowanie warzyw na parze.

Węglowodany złożone i cukry proste

Węglowodany to główne paliwo energetyczne – zarówno dla kobiety w ciąży, jak i jej przyszłego dziecka.

Najzdrowsze są cukry złożone, które znajdziemy w produktach zbożowych, warzywach i owocach, kaszy i ryżu. Ale i cukry proste są potrzebne! Glukoza wpływa na prawidłowy rozwój płodu. Przyszła mama ma również różne zachcianki, takie jak słodycze. Nie musi ich całkowicie wykluczać, ale należy zachować umiar.

Mięso, ryby i owoce morza

Kobieta w ciąży powinna uwzględnić w swojej diecie również mięso – źródło żelaza. Może spożywać je codziennie, ale w niewielkich ilościach. Najlepiej wybrać mięso drobiowe.

Surowego mięsa i surowych ryb należy jednak unikać. Niewskazane są również wędzone ryby i wędliny, zawierające pochodne dymu wędzarniczego. Przyszłe mamy mogą jeść ryby, ale najlepiej, by były to tłuste gatunki, które nie kumulują metali ciężkich, takie jak śledzie.

Mleko i produkty nabiałowe

Nie ma potrzeby wykluczania mleka z diety kobiety ciężarnej. Chyba, że przyszła mama mleka nie toleruje. Mleko i przetwory mleczne powinny być uwzględnione w codziennym menu, ponieważ dostarczają dobrze wchłanianego wapnia i witaminy D..