Miasta są przestrzenią, która od zawsze kojarzy się z intensywnym ruchem ulicznym i drogowym. Nie da się zaprzeczyć, że w materii środków komunikacji w każdym mieście dominują auta. Pojawiają się głosy, że jest ich za dużo, a emisja spalin przyczynia się do spadku jakości życia, pogorszenia parametrów powietrza oraz innych konsekwencji. Stąd w wielu miastach na świecie wdrażane są pewne ograniczenia w zakresie chociażby wjazdu samochodami do centrum, a mieszkańcy są zachęcani do korzystania z rowerów, a także transportu publicznego, a więc tramwajów, autobusów czy trolejbusów. Bardzo intensywnie promuje się również rowery, a dla poruszających się nimi wprowadza się wręcz różnego rodzaju przywileje, które wzbudzają czasami szereg dyskusji i kontrowersji.

Nie da się zaprzeczyć, że rowerzyści jako uczestnicy ruchu są w ostatnich latach bardzo dowartościowani na tle kierowców czy pieszych. Większa liczba ścieżek rowerowych, wydzielone pasy ruchu dla rowerzystów oraz przepisy, które w pewnych aspektach stawiają ludzi na rowerach w znacznie lepszym położeniu aniżeli pozostałych uczestników ruchu – wszystko to są bardzo konkretne elementy polityki na rzecz upowszechniania rowerów. Wiążą się z tym bardzo różne dyskusje, które dotyczą coraz powszechniej także polskich miast. Pewne trendy znane z takich metropolii europejskich jak Amsterdam czy Kopenhaga stopniowo przenikają również do Polski. Ma to związek chociażby z aktywnością tak zwanych ruchów miejskich, które aktywnie lobbują na rzecz powielania zachodnich wzorców w dziedzinie organizowania transportu.

Miejskie rowery, czyli szansa na szybsze przemieszczanie się w tłoku Rower jest bez wątpienia bardzo praktycznym rozwiązaniem, jeśli komuś zależy na tym, aby przemieszczać się szybciej i taniej. Dzięki sieci ścieżek rowerowych i dedykowanych rowerzystom pasom ruchu pojawia się szansa na błyskawiczne pokonywanie tras w mieście, zwłaszcza w tradycyjnie zatłoczonym centrum. Rodzi to czasami frustrację kierowców, którzy muszą na co dzień zmagać się z korkami. Rowerzysta odczuwa ich istnienie w zdecydowanie mniejszym stopniu, co jest warte podkreślenia. Oznacza to, że jeśli ktoś do tej pory koncentruje się na aucie jako sposobie dotarcia do pracy czy w odwiedziny do znajomych, być może powinien co najmniej rozważyć skorzystanie z roweru.

Na pewno mogą z tego płynąć bardzo konkretne korzyści dla zainteresowanych. Ponieważ przybywa miast, w których działają z powodzeniem systemy wypożyczania rowerów, tak naprawdę nie ma wcale potrzeby inwestowania we własny jednoślad. Zamiast tego można zdecydować się na rozwiązanie zdecydowanie tańsze, jakim jest po prostu rower miejski. Posiada on świetne walory użytkowe, kosztuje niewiele, a daje spore możliwości docierania w praktycznie dowolny punkt na terenie miasta. W największych metropoliach istnieje rozbudowana sieć stacji rowerowych, z których można pobrać jednoślad, a gdy zajdzie potrzeba zwrócić go.

Daje to sporą swobodę, z której także w polskich realiach korzysta dziś coraz więcej osób.